Dymitr Szostakowicz (Shostakovich) (Дми́трий Дми́триевич Шостако́вич) (ur.
12/25 września 1906 w Sankt Petersburgu, zm. 9 sierpnia 1975 w Moskwie) –
kompozytor i pianista rosyjski, często uważany za najwybitniejszego symfonika XX
wieku pomimo pewnych kontrowersji dotyczących jego zawodowych poczynań w okresie
przesilenia stalinizmu.
Urodził się w Petersburgu w rodzinie polskiej rodem z Wilna i tam ukończył
konserwatorium w 1923 na wydziałach fortepianu i kompozycji. W 1926 rozgłos
zdobyła jego pierwsza symfonia. W 1927 otrzymał dyplom honorowy na I
Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest
twórcą sześciu koncertów, piętnastu kwartetów smyczkowych i piętnastu symfonii.
Jest jednym z kompozytorów z pokolenia muzyków, których działalność przypadła w
czasach porewolucyjnych. Bardzo wcześnie rozpoczął komponować; studiował w
konserwatorium petersburskim (fortepian - L. Nikołajew, kompozycja - M.
Steinberg). Dyplom z fortepianu uzyskał w 1923, dwa lata później - dyplom z
kompozycji. Niemal równocześnie z ukończeniem studiów zbiegł się debiut
kompozytorski Szostakowicza: wykonanie (1926) I Symfonii, pisanej jeszcze w
konserwatorium. I Symfonia ukazuje już cechy długo później właściwe twórczości
Szostakowicza: zamiłowanie do kontrastów wyrazowych (bezpośrednie następstwo
groteskowo-ironicznych fragmentów z prawdziwie lirycznymi) i drapieżną
dramatyczność. Wpływy muzyki Schönberga, Křenka i Hindemitha świadczy opera Nos
(1928) do tekstu Gogola. Bogata polirytmia, wykroczenie poza ramy tonalności,
nowatorstwo instrumentalne, zastosowane śpiewu mówionego - oto podstawowe,
wyróżniające dzieło cechy. Po III Symfonii "Pierwszomajowej" (1929), radzieckim
odpowiedniku (z uwagi na treść ideowo-programową) IX Symfonii Beethovena, i
balecie Złoty wiek (1930) Szostakowicz skomponował drugą z kolei operę: Lady
Makbet mceńskiego powiatu (1932); jej główne właściwości to rozwiązania
teatralne, przerzucenie akcji muzycznej na plan symfoniczny, szokujące pomysły
scenograficzno-instrumentacyjne. Radykalizm języka muzycznego Szostakowicza
okazał się jednak nie do przyjęcia dla ówczesnej stalinowskiej ideologii
polityczno-kulturalnej. Po paru niefortunnych próbach znalezienia właściwego
rozwiązania sytuacji kompozytor zdecydował się zrezygnować z dotychczasowego
stylu i techniki kompozytorskiej, z poszukiwania nowych środków, uprościł język
na rzecz maksymalnej komunikatywności wyrazu i nieskomplikowanej formy. Ciągłe
konflikty ze stalinowską cenzurą doprowadziły do utracenia przez kompozytora
wszelkich przywilejów w 1948. Ograniczenia w muzyce Szostakowicza i w jego stylu
życiowym były ulżone nieco w 1949, po napisaniu kantaty "Pieśni lasu", gdzie
Stalin był serenadowany jako "wielki ogrodnik". W tym samym roku Szostakowicz
odzyskał swój paszport i reprezentował ZSRR na międzynarodowym kongresie
muzycznym w USA. Zasłużył się wtedy władzy tak bardzo, że w 1951 został
mianowany posłem do Rady Najwyższej ZSRR. W 1960 Szostakowicz wstąpił do KPZR.
Trzon twórczości Szostakowicza tworzą symfonie, piętnaście dzieł powstałych w
ciągu 46 lat, którym twórca zawdzięcza miano jednego z najwybitniejszych
symfoników XX w. Formalnie Szostakowicz jest kontynuatorem tradycji
beethovenowskiej: stosuje klasyczny wieloczęściowy model symfoniczny, zachowuje
klasyczne uformowanie wewnętrzne poszczególnych części. Monumentalizm, patos,
zawsze silny pierwiastek dramatyczny, bogata inwencja melodyczna, krańcowe
natężenie ekspresji, dynamizm i witalność - oto cechy muzyki wielkiego
radzieckiego symfonika.